«تیام»؛ تانکی که از دل تجارب فرامنطقه‌ای به ارتش ایران بازگشت

تعدادی از دستاوردهای جدید دفاعی نزاجا در آستانه 29 فروردین که روز ارتش نامگذاری شده است، روز چهارشنبه با حضور امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش رونمایی و در اختیار یگان های تابعه این نیرو قرار گرفت.که از جمله آنها تانکی با نام "تیام" بود. با توجه به سوالاتی که در مورد شکل و تجهیزات نصب شده روی این تانک و نیز نحوه ورود و عملیاتی شدن "تیام" در نزاجا در بین کاربران مشرق و علاقمندان به دستاوردهای دفاعی ایجاد شده بود، در این گزارش به بیان این موارد پرداخته خواهد شد.

تیام که به معنای چشمانم و گرامی در فرهنگ لغات مورد استفاده قرار گرفته، در حقیقت یک ارتقاء بر روی ناوگان قدیمی تانک های ام 47 نیروی زمینی ارتش به حساب می آید. اما ام 47 های از کجا امده و تا به امروز در ایران چه کرده اند؟

 M-47 پیرمرد آمریکایی با 60 سال سابقه

تانکهای قدیمی ام 47 پاتن در اوایل دهه 1950 میلادی در زمان رژیم طاغوت از آمریکا خریداری شد. بر اساس اطلاعات منابع خارجی، ایران در حال حاضر چیزی نزدیک به 160 دستگاه از این تانکها را در اختیار دارد.

تانک تیام
تانک M-47


ام 47 تانکی میان وزن بود که در سالهای اوایل جنگ سرد به منظور مقابله سیل پایان ناپذیر تانکهای روسی که در نقاط مختلف از جمله منطقه آلمان در حال رشد بودند، ساخته شد. این تانک در حدود 48 تن وزن داشته و با یک قبضه توپ 90 میلی متری مسلح شده بود.

عمده "ام 47 " های ایرانی در زمان جنگ تحمیلی، در خدمت لشکر 81 زرهی کرمانشاه بوده و در هشت سال دفاع مقدس نیز حضور داشتند. اما این تانک مشخصا در قرن بیست و یکم با شرایط اولیه خود حرفی برای گفتن نداشته و یا باید برای اوراق شدن استفاده و یا این که فکری برای تغییر اساسی در آن داده می شد.

سبلان؛ اولین ارتقاء برای ام 47 های ایرانی

سبلان در حقیقت برجک جدیدی بود که برای ام 47 های ایرانی ساخته شده و بروی این تانک نصب شد تا همچنان این تانک در خدمت ارتش باقی بماند. برجک مورد نظر در کناره های توپ و بخش های کناری برجک، شباهت خاصی به نمونه مورد استفاده در تانک ذوالفقار داشت و این موضوع نشان از افزایش بقاء پذیری و فاکتور حفاظت در این تانک دارد.

همچنین دو عدد سامانه نارنجک انداز مخصوص پرتاب نارنجکهای دود زا نیز بر روی دو طرف این برجک نصب شده بود که می تواند در مواقع خطر از آن برای پخش دود بهره برد. همچنین بر روی چرخ های تانک نیز یک پوشش حفاظتی افزوده شده بود.

تانک تیام


نکته بعدی که شاید یکی دیگر از مهم ترین خصوصیات پروژه سبلان باشد، تغییر سلاح اصلی تانک ام 47 یعنی توپ 90 میلی متری به توپ 105 میلی متری بود. چند نکته در مورد این تغییر وجود دارد که بایستی به ترتیب به آن پرداخت. توپ 105 میلی متری موجود بر روی سبلان شباهت خاصی به گونه مورد استفاده بر روی تانک های ام 60 ایرانی و همچنین گونه ارتقاء یافته صمصام داشت. در حقیقت می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که این دو تانک ایرانی از یک توپ مشترک بهره می بردند. این توپ در حقیقت مدل L7 ساخت انگلستان می باشد که به نوعی مشهورترین توپ 105 میلی متری، خصوصا در جهان غرب به شمار می آید. آمریکایی ها حتی از این توپ در مدل اولیه تانک آبرامز نیز بهره بردند.

تانک تیام


البته این مسئله در بخش آموزش نیز به کاهش زیرساختهای مورد نظر و در نتیجه صرفه جویی در هزینه می شود. بر اساس اعلام فرمانده نیروی زمینی هزینه آماده سازی یک تانک ام 47، یک سوم یک تانک تی 72 می باشد که تایید دیگری برای به صرفه بودن تولید این تانک می باشد.

اما نگاهی دقیق تر به برجک تانک سبلان نکته دیگری را نیز برای ما مشخص می کند و آن هم نصب سامانه پریسکوپ توپچی بر روی برجک این تانک است که کمک می کند تا کاربر مورد نظر به راحتی به کنترل محیط اطراف پرداخته و به هدف یابی بپردازد. می توان این گونه نتیجه گرفت که مسئولین نزاجا سامانه هدف یابی و پریسکوپ مخصوص توپچی مشترکی را برای هر سه تانک صمصام، ذوالفقار و سبلان در نظر گرفته بودند تا به نوعی استاندارد سازی را در تانکهای ایرانی به انجام برسانند.

تیام دومین ارتقاء برای ام 47 های ایرانی

اما تانک جدید "تیام" هم در حقیقت یک برجک جدید برای ام 47 های ایرانی محسوب می شود که البته دارای تفاوت های مشخصی خصوصا در بخش حفاظت با سبلان است. این برجک جدید نسبت به سبلان کمی کوچک تر بوده و در عین حال با زره های واکنشگر انفجاری نیز پوشیده شده است. این زره ها در هنگام برخورد مهمات ضد زره منفجر شده و مانع از اصابت گلوله یا موشک مورد نظر به بدنه تانک می شوند.

تانک تیام


تجربیات نبردهای اخیر بر علیه گروه های تروریستی در عراق و سوریه ثابت کرده است که این زره های واکنشی شانس بقای زره پوش و خدمه را در برابر تهدیدات ضد زره به نحو قابل توجهی افزایش می دهد.

نکته جالب درباره این برجک جدید این است که زره های واکنشگر حتی بر بالای برجک نیز قرار گرفته اند و صرفا به بخش جلویی تانک و برجک بسنده نشده است. این حرکت می تواند تانک را در برابر تهدیدات حمله کننده از بالا به تانک نیز حفظ کند. با توجه به تجربیاتی که مستشاران ایرانی از نبرد در سوریه به دست آورده اند، موشک های" تاو 2 بی " از جمله قاتلان اصلی تانک های ارتش سوریه محسوب می شدند که نوع حمله آنها از بالا و اصابت بر روی برجک تانک بوده است و بر همین اساس، حفاظت از این محدوده، اهمیت ویژه تری یافته است.

سلاح اصلی تانک به نظر همان توپ 105 میلی است که بر روی "سبلان" نیز نصب شده بود. با استفاده از این توپ امکان استفاده از طیف وسیعی از مهمات های ضد زره و شدید الانفجار برای تانک "تیام" به وجود می آمد که اصولا توپ 90 میلی متری فاقد این توانایی بود. بحث دیگر این است که با استفاده از توپ 105 میلی متری مورد نظر یک گونه شبیه سازی بین تانکهای تیام، سبلان و صمصام ایران شکل می گیرد و هر سه تانک از یک نوع توپ و مشخصا یک نوع مهمات بهره می بردند؛ این امر پشتیبانی در زمان جنگ را از واحدهای استفاده کننده از هر سه تانک را راحت تر و البته ارزان تر می کند.

در تانک "تیام" همچنین یک قبضه مسلسل سنگین دوشکا با کالیبر 12.7 میلی متر اضافه شده است که قدرت درگیری با تهدیدات در فاصله کم را به تانک اعطا می کند.

تانک تیام


در بحث پریسکوپ نیز یک دستگاه از این سامانه دیده بانی بر روی تانک تیام نصب شده است که شبیه به نمونه نصب شده بر روی تانک سبلان است. به نظر می رسد در این بخش نیز مسئولین صنایع دفاعی به دنبال همسان سازی سامانه های موجود بر روی تانک های ایرانی بوده اند.

در بخش پیشران نیز به دلایلی که در بالا برای تانک سبلان نیز اشاره شد به نظر می رسد که تیام نیز همچنان از پیشران تانک ام 47 بهره می برد چراکه سیستم پیشرانه این تانک سالها بدون مشکلی برای تانک مورد نظر کار کرده و می تواند سرعتی تا 60 کیلومتر بر ساعت را برای این تانک به ارمغان آورد و مسئولین نیز اشاره ای به تغییر در سیستم پیشرانه تانک سبلان نداشتند، می توان این گونه نتیجه گرفت که پیشران تانک مورد نظر همچنان به مانند تانک ام 47 یک دستگاه موتور بنزینی با توان 810 اسب بخار است که البته توان کامل سرویس و نگهداری از آن نیز در داخل کشور وجود دارد و شاید ارتقاء های محدودی نیز روی آن پیاده شده باشد.

اگرچه تانک هایی مانند سبلان و اکنون تیم نمی توانند جوابگوی نیازهای دفاعی نیروهای مسلح و نیروی زمینی ارتش باشند اما همچون بسیاری از ارتش های مهم جهان که هیچ تجهیزاتی را بیهوده بازنشسته نمی کنند، این تانک نیز می تواند در بخشی از پازل توانمندی های دفاعی کشورمان، نقش خود را ایفا کند و مسئولیت های بزرگتر را نیز به برادران قوی تری همچون ذوالفقار و کرار سپرد.

[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:تیام + کاوشگر روز, ] [ 10:24 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

به کودکان خود نگویید نماز خواندن راحت است

افسران - به کودکان خود نگویید نماز خواندن راحت است

[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:نماز خواندن + کاوشگر روز, ] [ 10:21 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

تنها نیروی مسلح جهان که هم «مکتبی» است و انگیزه های معنوی دارد

 
افسران - تنها نیروی مسلح جهان که هم «مکتبی» است و انگیزه های معنوی دارد
 
 رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تنها نیروی مسلح جهان که هم «مکتبی» است و انگیزه های معنوی دارد و هم «کارایی» دارد و در کشوری برخوردار از «استقلال سیاسی» عمل می کند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هستند.
[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:نیروی مسلح مکتبی + کاوشگر روز, ] [ 10:19 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

"سرلشکرصالحی.. .. "

افسران -

[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:نابودی اسراییل + کاوشگر روز, ] [ 10:18 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

اسامی چهار شهید ارتش جمهوری اسلامی در سوریه +عکس

  4 تن از مستشاران نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران که برای همراهی با نیروهای سوری در دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) راهی سوریه شده بودند، طی چند روز گذشته توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسیدند.

جزئیاتی از شهادت ۴ مستشار ارتش جمهوری اسلامی در سوریه +عکس
 

ستوان دوم «شهید مجتبی یداللهی» از تیپ 65 نوهد(نیروی مخصوص ارتش جمهوری اسلامی) از اهالی تهران است که طی عملیات مستشاری در سوریه به شهادت رسید.

شهید «محسن قطاسلو» از تکاوران تیپ 65 نوهد ارتش جمهوری اسلامی از اهالی پاکدشت در استان تهران است که به‌ تازگی به کاروان شهدای مدافع حرم پیوسته است.

سروان «شهید مرتضی زرهرند» یکی از تکاوران تیپ 258 شهید پژوهنده شاهرود و از اهالی شهرستان شیروان از استان خراسان شمالی است که طی عملیات مستشاری و در سن 36 سالگی به شهادت رسید.

سرهنگ «شهید مجتبی ذوالفقار نسب» از رکن دوم تیپ 45 تکاور از اهالی شهرستان شوشتر در استان خوزستان است که طی عملیات مستشاری در سوریه توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید.

[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:شهدای مدافع حرم + ارتش + کاوشگر روز, ] [ 10:17 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

چهارمین مدافع حرم خراسان شمالی، سروان ارتش شهید مرتضی زرهرند

 

افسران - چهارمین مدافع حرم خراسان شمالی،  سروان ارتش شهید مرتضی زرهرند
 سروان شهید مرتضی زرهرند از مستشاران نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سوریه به خیل شهدای مدافع حرم استان پیوست.
[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:مدافع حرم ارتشی + مرتضی زرهرند + کاوشگر روز, ] [ 10:16 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

من امل بودن را ترجیح میدهم ...

افسران - من امل بودن را ترجیح میدهم ...
 خطاب به دختر و پسرای مذهبی :
اُمُّل بودن جسارت میخواهد ...!؟
اینکه وسط یه عده بی نماز، نماز بخونی ...
اینکه وسط یه عده بی حجاب تو گرمای تابستون حجاب داشته باشی ...
اینکه حد و حدود محرم و نامحرم و رعایت کنی ...
اینکه تو فاطمیه مشکی بپوشی و مردم عروسی بگیرن ...
اینکه بهت تهمت افراطی بودن و افسرده بودن بزنن ...
ناراحت نباش آخر الزمان است به خودت افتخار کن 
تو خاصی .. 
تو فرزند زهرایی .. 
تو شیعه علی هستی ...
تو منتظر فرجی .. 
تو گریه کن حسینی ...
بگذار تمام دنیا بد و بیراهه بگویند!
گذشت آن زمان که نفت را طلای سیاه میگفتند ...
این روزها طلا تویی سیاه هم چادر و پیرهنت ...
طعنه ها دلسردت نکند ... 
[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:تمدن غربی +‌کاوشگر روز, ] [ 10:15 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

خدمت در منزل

افسران - خدمت در منزل

[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:کار در منزل + خدمت به همسر + کاوشگر روز, ] [ 10:14 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

خلبان ایرانی اسیرشده

افسران - خلبان ایرانی اسیرشده

[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:خلبان ایرانی + کاوشگر روز, ] [ 10:13 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

آداب و اعمال لیلة الرغائب(شب آرزوها)

 اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب می‌گویند. برای این شب پر برکت از رسول خدا(ص) عملی نقل شده است که فضیلت بسیاری دارد. در روایت آمده است: هر که این نماز را بگذارد چون شب اول قبر او شود، حق تعالی بفرستد ثواب این نماز را به سوی او به نیکوتر صورتی با روی گشاده و درخشان و زبان فصیح. پس با وی گوید ای حبیب من! به خدا سوگند من چهره‏ اى زيباتر از چهره تو نديدم، و سخنى شيرين‏ تر از سخن تو نشنيدم، و بويى بهتر از بوى‏ تو نبوييدم!
 
گوید: من ثواب آن نمازم كه در فلان شب، از فلان ماه، از فلان سال به جاى آوردى‏ امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا كنم، و مونس تنهايى تو باشم، و هراس را از تو برگيرم و هنگامى‏ كه در صور (شيپور قيامت) دميده شود، در عرصه قيامت سايه‏ اى بر سرت خواهم افكند، پس خوشحال باش كه خير هرگز از تو جدا نخواهد شد. 
 
آن نماز به این صورت است: روز پنج شنبه اول آن ماه را روزه می‌داری چون شب جمعه داخل شود مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز می‌گذاری هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده‏ مرتبه «سوره توحيد» مى‏‌خوانى و هنگامى كه از نماز فارغ شدى هفتاد مرتبه مى ‌گويى:
 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ عَلَى آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ] .
 
خدايا! بر محمّد پيامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست
 
سپس به سجده مى‏ روى و هفتاد مرتبه می گويى:
 
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ
 
پاك و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح
 
آنگاه سر از سجده بر مى ‏دارى و هفتاد مرتبه مى‏ گويى:
 
رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ
 
پروردگارا! مرا بيامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من مى‏ دانى بگذر، تو خداى برتر و بزرگترى
 
دوباره به سجده مى‏ روى و هفتاد مرتبه مى‏ گويى:
 
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ
 
پاك و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح
 
سپس حاجت خود را مى‏ طلبى كه به خواست خدا برآورده خواهد شد.
[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:لیله الرغایب + اعمال + کاوشگر روز, ] [ 10:6 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

من به ارتش کشورم افتخار می‌کنم

دکتر رضا سراج تحلیل‌گر مسائل راهبردی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:
مقدمه:
دفاع از مرزهای ایران از مأمور یت های ارتش است و ارتش چه در دفاع مقدس و چه پس از آن، به نحو احسن وظیفه خود را انجام داده اما اینک ارتش قهرمان ایران، برای ایجاد امنیت بیشتر به جمع مجاهدان مدافع حرم پیوسته، چرایی و رهاوردهای آن مورد نظر این یادداشت کوتاه است.


 آشنایی با تهدید پیش رو:
تردیدی وجود ندارد که جنگ نیابتی محور غربی، عبری، عربی توسط تروریست های تکفیری، مهمترین تهدید پیش روی کشورمان است. آشنایی با چگونگی این جنگ و تاکتیک های تروریست ها، تقویت روحیه رزمی و نمایش اقتدار ارتش به دشمنان و از همه مهمتر دفاع از حرم اهل بیت( ع) دلایلی است که ارتش را به صفوف مدافعان حرم گسیل داشته است.

حماسه مقتدرانه ارتش:
گروهی از تکاوران تیپ نوهد ارتش در یک درگیری نفسگیر 15 ساعته به همراه سایر مجاهدین افغانستانی و پاکستانی مدافع حرم، توانستند پاتک 2500 نفره تکفیری های النصره را ناکام بگذارند و تلفات سنگینی را به تروریست های دست آموز اسرائیلی وارد کنند. در این نبرد 4 تکاور قهرمان مدافع حرم به خیل شهیدان پیوستند.
این اقدام ارتش بی گمان ضریب امنیت مرزهای ج . ا . ایران را بیش از پیش ارتقاء داده و دشمنان را وادار به محاسبه مجدد می نماید.

[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:ارتش +‌کاوشگر روز, ] [ 10:5 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

تمبرفرانسوی مربوط به.....

افسران - تمبرفرانسوی مربوط به.....

[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:تمبر فرانسوی + خشونت + کاوشگر روز, ] [ 10:4 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

ما خط قرمز 40 کیلومتری ترسیم کرده ایم/ باهیچ کشوری تعارف نداریم.

افسران -

[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:نیروی زمینی + داعش + کاوشگر روز, ] [ 10:2 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

محسن قطاسلو ،اولین شهید ارتش ج ا.ا ایران در دفاع از حرم


 شهید محسن قطاسلو عنوان نخستین شهید مدافع حرم ارتش را برای خود در تاریخ به ثبت رساند. شهید ستوان دوم محسن قطاسلو از تکاوران تیپ ۶۵ نوهد ارتش جمهوری اسلامی ایران معروف به کلاه سبزها روز گذشته در ماموریت مستشاری در استان حلب سوریه به‌عنوان نخستین نیروی اعزامی از ارتش به شهادت رسید. وی جزو نخستین نیروهایی بود که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) عازم سوریه شده بود.

[ پنج شنبه 26 فروردين 1395برچسب:محسن قیطاسلو + مدافع حرم + کاوشگر روز, ] [ 10:1 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

کجای صورتتون جوش میزنه؟

افسران - کجای صورتتون جوش میزنه؟

[ یک شنبه 22 فروردين 1395برچسب:نکته پزشکی + جوش صورت + کاوشگر روز, ] [ 16:37 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

آمادگی واشینگتن برای پر کردن شکاف های امنیتی رژیم اشغالگر

 

عجز اسرائیل در مقابل توان موشکی حزب الله/ آمادگی واشینگتن برای پر کردن شکاف های امنیتی رژیم اشغالگر

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشت رژیم صهیونیستی اعتراف کرد سامانه پدافند هوایی این رژیم در برابر موشک های رزمندگان حزب الله لبنان ناتوان است.
خبرهای رسیده از تل آویو نشان می دهد این اعتراف به ناتوانی گرچه به صورت غیر مستقیم ، ایجاب می کند در صورت  بروز مقابله و آغاز پرتاب موشکها به سوی اسرائیل، سامانه دفاعی آمریکا نیز وارد عمل شود.این اعتراف نه تنها از تحلیل داده های اطلاعاتی به دست می آید بلکه نتیجه ای است که  پس از رزمایش مشترک «جنیفر کبرا» در ماه گذشته ، ارتش رژیم صهیونیستی و آمریکا به آن رسیدند.
[ یک شنبه 22 فروردين 1395برچسب:اسراییل + شکاف امنیتی + کاوشگر روز, ] [ 16:37 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

هر دستی به سمت توانمندی دفاعی ایران دراز شود قطع می‌کنیم

هر دستی به سمت توانمندی دفاعی ایران دراز شود قطع می‌کنیم

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان سردار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات وزیر خارجه امریکا پس از دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر آمادگی برای همکاری با ایران در حل و فصل موضوع آزمایش‌های موشکی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران دکترین و راهبردهای دفاعی بازدارنده و امنیت ساز خود را مستقل از خاص و نیت قدرت‌های مستکبر و بیگانگان طراحی و دنبال می‌کند و اجازه دخالت به احدی در این زمینه را نخواهد داد.  
وی افزود: به مدعیان قدرت جهانی یادآوری می‌کنیم  ملت ایران از بهمن 57 از نقش و تاثیر آن‌ها در تعیین مقدرات دفاعی کشورمان خلع ید کرده‌اند و نشان داده‌اند هر دستی که بخواهد در این زمینه دخالت کند را قطع خواهند کرد.
[ یک شنبه 22 فروردين 1395برچسب:وزیر دفاع + کاوشگر روز, ] [ 16:36 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

یادبادآن روزگاران یادباد

افسران - یادبادآن روزگاران یادباد

[ یک شنبه 22 فروردين 1395برچسب:شهید صیاد + کاوشگر روز, ] [ 16:35 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

امام خامنه ای

افسران - امام خامنه‌ای ♥

[ یک شنبه 22 فروردين 1395برچسب:کلام رهبر + کاوشگر روز, ] [ 16:35 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

روش جالب شهید صیاد شیرازی در برخورد با خطای بچه ها

افسران - روش جالب شهید صیاد شیرازی در برخورد با خطای بچه ها
 پدرم خیلی زیبا و موثر به ما تذکر می داد. دعوا کردنش همیشه غیرمستقیم بود، یعنی اصلاً دعوا نمی کرد. وقتی اشتباه می کردیم سرمان داد نمی کشید یا حرفی نمی زد که به ما سخت بگذرد. تذکر می داد، آن هم چطوری! وقتی کار اشتباهی انجام میدادیم، صدایمان می کرد، می برد تو اتاقش. با هم می نشستیم. بابا سوره والعصر را می خواند. حالا من دل تو دلم نبود که من چکار کردم. این طرز تذکرش از صد تا داد زدن و دعوا کردن برایمان سنگین تر بود. آن قدر زیبا و با ادب حرف می زد که به خودم قول می دادم دیگر اشتباهم را تکرار نکنم.
 
[ یک شنبه 22 فروردين 1395برچسب:شهید صیاد + کاوشگر روز, ] [ 16:34 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

لبیک یاحسین....

افسران - لبیک یاحسین....

[ یک شنبه 22 فروردين 1395برچسب:لبیک یا حسین + کاوشگر روز, ] [ 16:34 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

سرلشکر شهید حاج حسن اقارب پرست

افسران - پوستر : سرلشکر شهید حاج حسن اقارب پرست

زندگینامه:
شهید حسن اقارب پرست فرزند محمد رحیم ، در روز اول اردیبهشت سال ۱۳۲۵ در«اصفهان» به دنیا آمد. حسن پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۴۳ به مدت یک سال در یکی از داروخانه‌های معروف اصفهان بنام «داروخانه بوذر جمهری» مشغول به کار شد و در همان سال در آزمون دانشکده افسری شرکت کرده و پس از قبولی در تابستان سال ۱۳۴۴ به تهران آمده و وارد دانشکده شد. با پایان یافتن دوران دانشکده در سال ۱۳۴۷، راهی شیراز شد. شهید اقارب پرست دی 1350 برای گذراندن دوره چیفتن عازم انگلیس شد. ایشان در سال ۱۳۵۲ به امریکا اعزام گردید و دوره جنگ‌های شیمیایی را گذراند و در بازگشت «بخش جنگ شیمیایی – میکروبی (ش- م- ر)» را در مرکز زرهی شیراز پایه‌ گذاری نمود. او مدتی بعد در سال ۱۳۵۳ بار دیگر به امریکا عازم شد اما در بازگشت به عتبات عالیات رفته، در نجف به حضور حضرت امام خمینی (ره) مشرف شد و در ملاقاتی که با ایشان داشت ضمن اعلام بیعت، آمادگی جهت انجام هر نوع فعالیت سیاسی و مبارزاتی را اعلام نمود. شهید اقارب پرست در بهمن ماه سال ۵۷ به مدرسه رفاه – ستاد استقبال از امام (ره) – پیوست و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در «کمیته انقلاب» در ستاد مشترک ارتش حضوری فعال یافت. وی پس از انسجام اولیه ارتش به «اداره دوم ستاد مشترک» منتقل شد و با شروع جنگ تحمیلی داوطلبانه به «لشگر ۹۲ زرهی» در خرمشهر پیوست. شهید اقارب پرست علی رغم اینکه کاندیدای فرماندهی ستاد مشترک ارتش و تصدی پست وزارت دفاع بود، با انتخاب شخصی به نیروی زمینی پیوست و معاونت عملیات «لشگر ۹۲ زرهی اهواز» را بر عهده گرفت. شهید حسن اقارب پرست در مهر ماه سال ۶۳ ،در جزیره مجنون در جاده سید الشهداء مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و به همراه سرهنگ عملیاتی و سروان صدیقی به فیض شهادت نایل آمد. از شهید اقارب پرست شنیدنی های فراوانی نقل می شود. ایشان در سال های پیش از انقلاب ، به همراه شهید یوسف کلاهدوز (همسر خواهر شهید اقارب پرست) و شهید سید موسی نامجو (که استاد شهید اقارب پرست در دانشکده افسری بود) سهم اصلی را در همراه شدن ارتش با موج انقلاب اسلامی به عهده داشتند.

[ یک شنبه 22 فروردين 1395برچسب:اقارب پرست + کاوشگر روز, ] [ 16:33 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

منافقین کور دل در دنیا وآخرت ننگ تان باد

صیاد,صیاد شیرازی,شهید صیاد,ویژه نامه صیاد,علی صیاد شیرازی,سپهبد علی صیاد شیرازی,شهید شیرازی,وصیت نامه صیاد,شهادت صیاد,شهادت

سلام  و درود  بر روان پاک و مطهر مالک اشتر علی زمان صیاد شیرازی که  از سوی  شقی ترین و بد نام ترین  فرقه بشهادت رسیدند البته به کوری همه دشمنان داخلی و خارجی امروزه هزاران نفر صیاد گونه  به تاسی و الگو گیری از  این شهید عزیز, در بطن ارتش ج.ا.ا سر بر افراشتن ودر خدمت  مردم عزیز و ولایت امر هستند

[ یک شنبه 22 فروردين 1395برچسب:شهید صیاد + کاوشگر روز, ] [ 16:31 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

اگر مذاکره میکنند به برکت اقتدار نظام است ...

افسران - اگر مذاکره میکنند به برکت اقتدار نظام است ...

 فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: توانمندی در حوزه‌های ناوشکن‌ها، موشک و اژدرها در راستای دفاع است و نه تهاجم و تجاوز به دیگران.
[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:اقتدار اسلامی + مذاکره + کاوشگر روز, ] [ 11:15 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

موشک کلاس "هرمز"

یکی از مهمترین دستاوردهایی که در دو سال اخیر رونمایی شده موشک هرمز بوده که قابلیت‌های ضد رادار و ضد کشتی دارد.  در نگاه اول موشک  "هرمز 1 "و "هرمز 2 "  بسیار شبیه به موشک کلاس   "فاتح 110"  است که البته با یکدیگر تفاوت‌های ویژه‌ای دارند. 

انهدام
انهدام

انهدام
 
موشک  "هرمز1 " یک موشک سطح به سطح ضد رادار بوده که توانایی از بین بردن رادارها را دارد.  "موشک هرمز 1 و 2 " جزو دقیق‌ترین موشک‌های ایرانی بوده که می‌توانند هر هدفی را از بین ببرند.
[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:قدرت موشکی + کاوشگر روز, ] [ 11:14 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

همراهی منافق و ساده لوح در ضربه زدن به کشور

افسران - همراهی منافق و ساده لوح در ضربه زدن به کشور

[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:کلام استاد + کاوشگر روز, ] [ 11:13 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

توان موشکی نباید با مسائل سیاسی گره بخورد.

رئیس روابط عمومی سپاه گفت: قدرت دفاعی ایران اسلامی دشمن را به پای میز مذاکره آورد.
قدرت دفاعی ایران اسلامی دشمن را به پای میز مذاکره آورد
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران در مراسم ترحیم والده سردار سلامی که عصر امروز در مسجد امام خمینی واقع در شهرک شهید محلاتی برگزار شد اظهار داشت: قدرت دفاعی به ویژه قدرت موشکی نیروهای مسلح بالاخص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دشمنان را به پای میز مذاکره آورد.
[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:قدرت موشکی + کاوشگر روز, ] [ 11:13 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

نیروی هوایی" بعد از "جنگ تحمیلی"

بعد از پایان "جنگ تحمیلی" و پیروزی‌های قدرتمندانه " نیروی هوایی" ارتش جمهوری اسلامی ایران بر ارتش متجاوز عراق در هوا، " نیروی هوایی" مورد توجه قرار گرفت و تجهیز این یگان به سلاح‌های جدید و روز دنیا را در دکترین دفاعی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرد. این توجه و تجهیز قوا تا جایی پیشرفت که کارشناسان نظامی و طراحان را واداشت تا در تمام زمینه‌ها وارد عرصه شده و " نیروی هوایی" را از همه لحاظ توانمند و خودکفا کنند. به همین دلیل تمامی متخصصان دست به کار شدن و تمامی موشک‌ها و تجهیزات هواپیماها و بالگردها را تعمیر کرده یا آن قطعه را با قطعه جدید که ساخت کشور بود جایگزین کردند.

متخصصان در زمینه طراحی هواپیما و بالگرد نیز دست از تلاش برنداشته و طراحی هواپیماهای جدید و تولید آنها را در دستور کار خود قرار دادند. این امر تا به آنجا پیشرفت که منجر به طراحی و ساخت هواپیمای "جنگنده صاعقه" که اولین هواپیمای جنگنده بمب‌افکن ایرانی بود شد و بعد از آن هم هواپیمای " آذرخش" که کاربرد هم جنگی و هم آموزشی دارد تولید وساخته شد. در مدت بعد از پیروزی انقلاب انواع هواپیماهای جنگنده در قالب کاربری‌های مختلف اعم از شکاری، بمب افکن و آموزشی ساخته و تحویل یگان‌های مربوطه شده است. آخرین هواپیمای جنگنده ساخت شده " نیروی هوایی" ایران؛ هواپیمای رادار گریز " قاهر 313 " است که در سال 1390 از آن رونمایی شد و دراختیار " نیروی هوایی" قرار گرفت.

[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:نیروی هوایی + عملیات +‌کاوشگر روز, ] [ 11:12 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

بدون شرح...

افسران - بدون شرح....

[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:محصولات عربستان + کاوشگر روز, ] [ 11:11 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

نقش نیروی هوایی در عملیات فتح المبین

در "عملیات معروف فتح المبین" نیز " نیروی هوایی"، نقش پدافند هوایی را بر عهده داشت که باعث آزاد سازی  " سایت‌های 4 و 5   موشکی" و " ایستگاه رادار دهلوان" از دست  ارتش متجاوز عراق شد و " نیروی هوایی" ایران در این عملیات توانست 27 فروند از انواع هواپیماهای عراقی را مورد هدف قرار داده و سرنگون کند. در ادامه آن در "عملیات بیت المقدس" که با توجه به استعداد و ترکیب جدید نیروی زمینی عراق ،ضرورت بکارگیری حجم وسیع تری از امکانات آفندی و پدافندی هوایی از سوی ایران به خوبی احساس می شد با اتخاذ تدابیر مناسب عملیاتی و تغییر تاکتیک " نیروی هوایی" ایران تمهیدات ارتش عراق خنثی شد و با انجام عملیات پشتیبانی نزدیک خلبانان ایرانی، " خرمشهر" آزاد شد.

[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:نیروی هوایی + عملیات +‌کاوشگر روز, ] [ 11:10 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید...

افسران - دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید...

[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:قدرت موشکی + کاوشگر روز, ] [ 11:9 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

درفضای سایبری چه کرده ای؟! تا به حال چقدر موفق بوده ای؟!

افسران - 
درفضای سایبری چه کرده ای؟!

تا به حال چقدر موفق بوده ای؟!

[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:افسران جنگ نرم + کاوشگر روز, ] [ 11:8 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

حجاب ارزش زن

افسران - دانلود پادکست حجاب ارزش زن با صدای حجت الاسلام میثم حاج احمد

[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:حجاب + کاوشگر روز, ] [ 11:7 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

حزب الهی بودن

افسران - شهید آوینی:

[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:حزب الهی + کاوشگر روز, ] [ 11:6 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

امام خامنه ای

افسران -

[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:قدرت موشکی + کاوشگر روز, ] [ 11:5 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

امروز فوق العاده حساس است ؛ روشنگری کنید...

افسران - امروز فوق العاده حساس است ؛ روشنگری کنید...

[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:کلام رهبر + کاوشگر روز, ] [ 11:4 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

تعظیم حکام آل سعود به "استکبارجهانی "

افسران - کاریکاتور/ تعظیم حکام آل سعود به

[ پنج شنبه 19 فروردين 1395برچسب:آل سعود + استکبار + کاوشگر روز, ] [ 11:3 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

واکنش بروسلی به بازگشت احمدی نژاد!

پس شنیده هایی حاکی از اینکه رئیس جمهور سابق برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 اعلام آمادگی کرده است، امروز روزنامه قانون در صفحه طنز خود، تصویری منتشر کرد که حکایت از سورپرایز شدن بروسلی با بازگشت احمدی نژاد به رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری دارد.

 

بروسلی هم از بازگشت احمدی نژاد هم شد!

[ سه شنبه 17 فروردين 1395برچسب:بازگشت احمدی نزاد + کاوشگر روز, ] [ 15:1 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

ماموریت‌های محرمانه نزاجا را چه کسانی انجام می‌دهند؟

امروزه برای ارتش‌های دنیا، واکنش سریع به حملات احتمالی دشمن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به طوری که کشورهای قدرتمند، هزینه‌های فراوانی جهت تربیت نیروهای کماندویی، تجهیز و آماده سازی آنها صرف می‌کنند. در جنگ‌های امروزی وجود نیروهای واکنش سریع و انجام عملیات سریع یک ضرورت محسوب می‌شود.

 
تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد (با نماد اختصاری نوهد) زبده‌ترین نیروی ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که در سال ۱۳۷۱ به تیپ ۶۵ تغییر یافت. ماموریت اصلی این تیپ جنگ نامتقارن تعریف شده است. پرسنل این تیپ افرادی برگزیده از پرسنل لشکر ۲۳ نوهد سابق می‌باشد.
 
ماموریت‌های محرمانه نزاجا را چه کسانی انجام می‌دهند؟ + تصاویر
 
تیپ 65 نوهد (کلاه‌سبز‌ها) معروف‌ترین یگان تکاوری نیروی زمینی ارتش است که در هرگونه شرایط محیطی، تاکتیکی و جنگی، توانایی انجام هر مأموریتی به صورت نبرد تن به تن، چریکی، پارتیزانی، انجام پرش، چتربازی و سقوط آزاد در زمین، هوا و آب و مناطق کویری و کوهستانی، غواصی، رهایی گروگان، عملیات روانی، حفاظت از شخصیتها را دارد. این تیپ سازماندهی منحصر به فردی دارد. تیپ 65 با توجه به ماموریت‌های مختلفی که برای نیروهای مسلح کشور در نظر گرفته شده است، ماموریت‌های ویژه‌ای را بر عهده دارد و تقریبا می‌توان گفت نیروهای وظیفه در آن حضور ندارند البته نه به صورت صد در صد چون در بعضی از بخش‌ها از کارکنان وظیفه استفاده می‌شود؛ اما یگان‌های عملیاتی غالباً از افسران و درجه داران پایور تشکیل شده‌اند.
 
به علت ماموریت‌های خاص و دشواری که به این تیپ ابلاغ می‌شود، کارکنان این تیپ باید دوره‌های خاص و ویژه را علاوه بر دوره‌هایی که همه کارکنان نیروهای مسلح طی می‌کنند، پشت سر بگذارند، به همین دلیل ویژگی‌های مهارتی خاصی پیدا می‌کنند.
 
ماموریت‌های محرمانه نزاجا را چه کسانی انجام می‌دهند؟ + تصاویر
 
این افراد با طی کردن آموزش‌های ویژه و تخصصی در طول خدمت، قادر به انجام عملیات‌های ویژه در داخل خاک ایران و خارج از آن می‌باشند. درواقع این تیپ در سال ۱۳۴۹ تحت نام تیپ ۲۳ نیروهای ویژه هوابرد (نوهد) توسط سرلشکر خلبان منوچهر خسروداد تاسیس گردید و هرساله نیروهای مخصوص زبده را تربیت و آماده خدمت از مرزهای زمینی و خاکی کشور می‌نمود و بعدها این یگان از تیپ به لشکر ارتقا یافت.
 
نخستین تلاش‌ها برای شکل‌دهی نیروهای مخصوص در ارتش ایران به سال ۱۳۳۲ بازمی‌گردد. در این سال ۱۰ نفر از کارکنان نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی برای طی دوره چتربازی به کشور فرانسه و ۲ سال بعد در بازگشت به کشور، واحد چتربازی را پایه‌گذاری کردند. این واحد در سال ۱۳۳۸ به گردان چتربازی ارتقاء یافت. در همان سال تیپ ویژه هوابرد با شماره ۲۳ به نام «تیپ نیروهای مخصوص» در قالب ۵ گردان عملیاتی، یک گردان پشتیبانی، یک دسته مخابرات و گروهان قرارگاه و آموزشگاه جنگ‌های نامنظم تشکیل شد. در سال ۱۳۴۹، نام این تیپ به تیپ ۲۳ نیروهای ویژه هوابرد تغییر یافت. ۱ سال پس از آن، دو یگان دیگر به نام‌های «رهایی گروگان» و گروهان «عملیات روانی» نیز به ساختار تیپ ۲۳ اضافه شد.
 
ماموریت‌های محرمانه نزاجا را چه کسانی انجام می‌دهند؟ + تصاویر
 
یک کلاه سبز باید بتواند در همه مناطق جغرافیایی مأموریتش را به خوبی اجرا کند و تنها نیروهایی که با موفقیت این آموزش‌ها را پشت سر بگذارند، می‌توانند در دوره‌های هوابردی شرکت کنند. تخریب، اطلاعات و عملیات، بهداری، مخابرات و سلاح‌های انفرادی و جمعی 5 مهارتی هستند که در دوره‌های هوابردی به نیروها آموزش داده می‌شود. با توجه به این آموزش‌ها، کلاه سبزها توانایی انجام هر نوع مأموریت در داخل و خارج از مرزهای کشور را دارند. کارکنان آموزش دیده این یگان قادرند انواع عملیات‌های آزادسازی اسرا و گروگان‌ها از دست دشمن را در تمام شرایط محیطی و آب و هوایی به اجرا بگذارند.
 
 مقر اصلی این تیپ در پادگان نظامی باغشاه (پادگان حر) قرار داشت
 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تصمیم فرماندهان ارتش بر حفظ این نیرو و محول کردن مأموریت‌های خاص و ویژه به آن بود. بنابراین در درگیری‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و کردستان که در اویل انقلاب ایران بسیار شایع بود، به طور فراگیر از این نیرو استفاده شد. پس از افشای طرح کودتای نوژه که بر طبق اعترافات عاملین آن قرار بود تعداد قابل توجهی از نیروهای این تیپ که از سرسپردگان رژیم شاهنشاهی نیز در تهران وارد عمل شده و کنترل نقاط حساس را در اختیار بگیرند، حسن روحانی، نماینده وقت مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ ۲۳ تیر ۱۳۵۹ درخواست انحلال این نیرو را مطرح می‌کند که این امر با مخالفت مصطفی چمران، وزیر دفاع وقت مواجه شد. گفتنی است نیروهای سرسپرده این تیپ به سرعت توسط نیروهای انقلاب شناسایی و تصفیه شدند.
 
ماموریت‌های محرمانه نزاجا را چه کسانی انجام می‌دهند؟ + تصاویر
 
بیشتر عملیات‌های کلاه‌سبزها محرمانه است
 
با شروع جنگ ایران و عراق نیاز به ارتقای اندازه این نیرو به لشکر احساس شد؛ بنابراین لشکر ۲۳ تکاور تشکیل و ماموریت‌های مختلفی توسط این لشکر در طول جنگ ایران و عراق انجام گرفت؛ از جمله حضور تیپ ۶۵ این لشکر در عملیات بیت‌المقدس و عملیات کربلای ۵. نیرو‌های نوهد در جنگ‌های چریکی و برون مرزی فعالیت داشتند٬ عملیات تیپ نوهد بیشتر در خاک عراق انجام می‌شد. امااین تیپ با حضور در نبرد‌های کلاسیک نیز توانایی خود را نشان داده است. تیپ 65 نوهد درگیری‌های بسیاری با منافقین و کومله در کردستان داشت٬ کردستان ناآرام بود ولی هیچوقت تصرف نشد؛ تیپ نوهد در کردستان و جنوب با همکاری شهید مصطفی چمران عملیات های بسیاری انجام دادند.
 
ماموریت‌های محرمانه نزاجا را چه کسانی انجام می‌دهند؟ + تصاویر
 
کلاه‌سبزها وارد می‌شوند
 
پس از پایان جنگ، نیاز به حضور یک نیروی ویژه در کشور ایران احساس شد، بنابراین با دستور فرمانده کل قوا در سال ۱۳۷۰، تیپ ۶۵ (سومین تیپ از لشکر تکاور مشتمل به ۳ گردان ۷۴۵، ۷۴۸ و ۱۵۴) از لشکر ۲۳ جدا شده و به صورت مستقل درآمد. پس از جدایی، عنوان «تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد» برای آن انتخاب شد و از سال ۱۳۷۱ فعالیت تخصصی خود را آغاز کرد. در همان زمان رنگ رسمی لباس سربازان سبز انتخاب شد که موجب شد این نیروها در ارتش ایران «کلاه سبزها» لقب بگیرند. لازم به ذکر است که بیشتر عملیات‌های کلاه سبزها محرمانه است.
 
ماموریت‌های محرمانه نزاجا را چه کسانی انجام می‌دهند؟ + تصاویر
 
مانور تهران
 
سرلشکر امیر سپهبد صیاد شیرازی با توجه به ماموریت‌های حساس نیروهای ویژه و عمدتاً برون مرزی تیپ ۶۵، پیشنهاد برگزاری یک مانور شهری را مطرح کردند تا هم نتیجه آموزش‌های جدید این تیپ مشخص شود و هم توانایی نیرو مخصوص‌های این تیپ که پس از پایان جنگ در هیچ رزمایشی شرکت نکرده بود، محک زده شود. لذا در سال ۷۱، بنا بر تدابیر خود شهید صیاد شیرازی چند نقطه در شهر تهران به عنوان اهداف این مانور تعیین شد و نیرو مخصوص‌های این تیپ موظف شدند تا بدون در اختیار داشتن هرگونه سلاحی اهداف از پیش تعیین شده در تهران را در زمان مشخصی تسخیر کنند.
 
ماموریت‌های محرمانه نزاجا را چه کسانی انجام می‌دهند؟ + تصاویر
 
اهداف در نظر گرفته شده همچون برخی کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها، تعدای از ادارات، بعضی از پادگان‌ها و حتی سازمان رادیو و تلویزیون آن زمان، که جزو اهداف از پیش تعیین شده بودند به گونه‌ای انتخاب شده بودند که هم از حساسیت بالایی برخوردار بودند و هم در مواردی ورود به آن‌ها غیر ممکن به نظر می‌رسید؛ این در حالی بود که در این مانور نیروهای شهری موظف شده بودند که از این محل‌ها در برابر هر نیروی متخاصمی، در طول برگزاری مانور به شدت محافظت کنند که خوشبختانه نیرو مخصوص‌های تیپ ۶۵ نوهد موفق شدند اهداف از پیش تعیین شده را در مدت زمانی کمتر از زمان تعیین شده به تسخیر خود درآورند.
 
یکی از نقاط قوت نیرو مخصوص‌های تیپ ۶۵ در این مانور آموزش ویژه‌ای بود که به همت شهید صیاد شیرازی و دیگر فرماندهان این تیپ، برای آن‌ها طراحی شده بود و این نیروهای مخصوص برای هرگونه نفوذ از بین بردن و تسخیر اهداف خود در عملیات‌های برون مرزی، از آن بهره‌مند بودند؛ آموزش‌هایی که طی آن نیروهای مخصوص این تیپ با لباس بومی هر منطقه و با لهجه و زبان خاص آن در پوششی از نیروهای محلی به اهداف مورد و نفوذ کنند.
 
ماموریت‌های محرمانه نزاجا را چه کسانی انجام می‌دهند؟ + تصاویر
 
 
آموزش به نیرو های مسلح
 
غلام خلیلی به همراه تعدادی دیگر از نیرو مخصوص‌های زبده نوهد، دوره‌های اصلی و اولیه نیروی مخصوص را برای تعدادی از نیروهای مستعد برگزار کرد و آموزش‌های لازم را در پادگان حر که مقر سابق لشکر 23 نوهد بود، به آن‌ها انتقال داد. به دلیل گروگان‌گیری‌ها در شهر تیپ نوهد به شکل گیری واحد رهایی گروگان در نیروی انتظامی آموزش و کمک بسیاری انجام داد تا در سال ۷۴ نوپو به شکل منسجم‌تری درآمد که کمیته بازنشستگان تیپ ۶۵ نوهد نیز در آموزش این نیروها، کمک بسیاری در ابتدای امر داشتند.
 
آمادگی خاص و به صورت صد در صد این نیروها نیازمند این است که آنها هم از نظر فیزیکی و هم از نظر اعتقادی در شرایط ایده‌آل باشند. یعنی از نظر فکری و ذهنی نیز باید بتوانند عملیات‌های دشوار را به اجرا درآورند.
البته نکته قابل توجه این است که نیروهای تیپ 65 نوهد، با غالب سلاح‌ها آشنایی داشته و امکان شلیک با آنها را در اختیار دارند. آموزش شلیک و بکارگیری وینچستر، سلاح‌های تک تیرانداز، انواع کلت‌ها و مسلسل‌ها، انواع تیربارها، آر پی جی و دیگر دوش پرتاب‌ها، انواع سلاح‌های خودکار و نیمه خودکار و . . . از جمله آموزش‌هایی است که یگان‌های تیپ 65 دیده و کاملا با استفاده از این سلاح‌ها آشنا هستند.
 
ماموریت‌های محرمانه نزاجا را چه کسانی انجام می‌دهند؟ + تصاویر
 
از آن رو که کارکنان این تیپ تحت شرایط خاص آموزشی و آمادگی قرار می‌گیرند و از آموزش‌های اعتقادی هم بهره‌مند هستند، به همین دلیل همیشه در شرایط آمادگی صد در صد به سر می‌برند تا در طول 24 ساعت شبانه روز و در تمام ایام سال به محض ابلاغ دستور، خودشان را به محل انجام ماموریت برسانند و با توجه به مهارت‌ها و تخصص‌هایی که دارند، ماموریت خود را به نحو احسن به پایان برسانند.
 
این نیروها با وجود آنکه دارای تجهیزات خاصی هستند اما به دلیل دست یافتن به اوج آمادگی، در هر شرایطی می‌توانند خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محل ماموریت برسانند که این قابلیت‌ها را فقط "یگان‌های واکنش سریع"، در سطح نیروهای مسلح دارند.
 
 
اعزام به خلیج عدن
 
در دی ماه سال 93 بود که سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران برخی از کماندوهای تیپ نوهد را به خلیج عدن اعزام کرد تا در عملیات‌های نیروی دریایی و حفاظت از کشتی‌های تجاری ایران حضور مستقیم داشته باشند. بیش از 5 سال است که ناوگروه‌های دریایی ارتش در راستای حراست از منافع جمهوری اسلامی در آب‌های دوردست، به این مناطق خصوصا دریای سرخ و خلیج عدن اعزام می‌شوند. تاکنون 32 ناوگروه به این ماموریت‌ها اعزام شده و توانسته‌اند در 160 درگیری با دزدان دریایی، کشتی‌های ایرانی و خارجی را از چنگ آنها نجات دهند. غالب این درگیری‌ها توسط تفنگداران دریایی ارتش انجام شده است.
 
ماموریت‌های محرمانه نزاجا را چه کسانی انجام می‌دهند؟ + تصاویر
 
ناوگروههای 32گانه ارتش تاکنون بیش از 2هزار کشتی تجاری و نفتکش ایرانی و خارجی را در آبهای بین‌المللی اسکورت کرده‌اند.
 
رهایی گروگان
 

با افزایش گروگان‌گیری‌ها در جهان نیاز به تشکیل تیم رهایی گروگان در نیروهای مسلح احساس شد. در ایران نیز ابتدا این ماموریت به ارتش و تیپ۶۵ نیروی ویژه هوابرد واگذار شد. دوره رهایی گروگان ۱۸ ماه طول می‌کشد. بعد از اتمام تمامی دوره ها در تیپ ۶۵ فرد با آموزش دوره رهایی گروگان عضو یک واحد از تیم رهایی گروگان درمی‌آید.

[ سه شنبه 17 فروردين 1395برچسب:تیپ ۶۵ نوهد + نیروی زمینی ارتش + کاوشگر روز, ] [ 14:53 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]

اعزام تکاوران ارتش به سوریه

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش از اعزام و استقرار تکاوران نیروی زمینی ارتش به عنوان مستشار به سوریه خبر داد.
امیر علی آراسته با اشاره به حضور مستشاری نیروی زمینی ارتش به خصوص تیپ 65 نوهد به سوریه اظهار داشت: تیپ 65 جزئی از نیروی زمینی ارتش است و ما از تیپ 65 و هم یگان‌های دیگر به عنوان مستشار به سوریه نیرو اعزام می‌کنیم و این اعزام مختص تیپ 65 تکاوری نیست و الان در آنجا مستشاران تیپ 65 حضور دارند.
وی درباره تجهیز تیپ 23 به خودروهای بدون سرنشین گفت: این تیپ هنوز به خودروهای بدون سرنشین مجهز نشده و انشاءالله وقتی این خودرها به تولید انبوه رسیدند، به تیپ 23 نیز الحاق خواهند شد.
معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش در پایان از تجهیز تمامی یگان‌های رزمی ارتش به پهپادهای دست پرتاب خبر داد و گفت: در حال حاضر در تیپ‌های رزمی و در دسته‌های شناسایی یگان‌های رزمی، پهپاد های دست پرتاب عملیاتی است.

[ سه شنبه 17 فروردين 1395برچسب:تکاوران ارتش + سوریه + کاوشگر روز, ] [ 14:48 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]