گزارش تصویری گرامیداشت یاد و خاطره امیر سرلشکر ظهیرنژاد در دافوس آجا

گزارش تصویری گرامیداشت یاد و خاطره امیر سرلشکر ظهیرنژاد در دافوس آجا

مراسم بزرگداشت امیر سرلشکر قاسم‌علی ظهیرنژاد فرمانده نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس با حضور جمع بسیاری از همرزمان، دانشجویان و کارکنان دافوس آجا در مرکز سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت. رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، گفت: در اینجا برای اولین بار اعلام می‌کنیم که بعد از بنی‌صدر که اختیارات فرماندهی کل قوا به او تفویض شده بود این اختیارات به فلاحی و پس از فلاحی امام آن را به مرحوم ظهیرنژاد تفویض کرده بود.

در ادامه یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد این دانشگاه خطابه زیر را قرائت کرد:

 

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا ۞
از مومنان، مرداني هستند که به پيماني که با خدا بسته بودند وفا کردند. بعضي بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضي چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نکرده‏اند. سوره احزاب ؛ آبه ۲۳

 

امیر فقيد، سرلشکر قاسمعلي ظهيرنژاد، ‎ در‏‎ سال‌ 1303‏‎ در‏‎ شهرستان اردبيل متولد ‏‎و در‏‎ سال‌ 1330‏‎ پس از اخذ‎ ديپلم‌‏‎ وارد دانشکده افسري شدند. ایشان در سال 1346 وارد دافوس آجا شدند. ایشان در‏‎ سال‌ 1352‏‎ به دلیل اعتقادات و مبارزاتشان، چندین سال پیش از انقلاب، با درجه سرهنگ دومي مجبور به بازنشستگی در ارتش شده و در بخش خصوصی مشغول به کار شدند.

 

بعد از انقلاب، با دعوت حضرت امام و اعلام نیاز شهید سپهبد قرنی برای کنترل اوضاع کردستان و غرب کشور، راحت کار اقتصادی پرسودشان را به خاطر "اسلام" و "وطن" چشم پوشیدند و در همان لحظه با اولین پرواز به ارومیه و مقابله قاطعانه با ضدانقلاب شتافتند. در همان ایام بود که ضدانقلاب یک ریوی نظامی لشکر ۶۴ ارومیه را، منفجر کرده و سربازان داخل ریو را شهید کرده بودند. مرحوم ظهیرنژاد به دموکرات‌ها پیغام داده بود که اگر عاملان این انفجار را ظرف ۲۴ ساعت تسلیم من کردید که هیچ، وگرنه من می‌دانم و شما! همان زمان بود که به کمک مردم در محاصره نقده شتافت و زنانی که برای دفاع از خود در مقابل مزدوران ضدانقلاب، بنزین در دست گرفته بودند را، مردانه نجات داد، حماسه آفرید و غیرت ارتش و ارتشی را نمایش داد.

 

در روزهای اول جنگ، عراق برنامه ریزی کرده بود که تنها در پنج روز خوزستان را بگیرد ولی چه اتفاقی افتاد که پشت کرخه زمین گیر شد؟ در واقع ارتشی‌های قهرمان ما با ایثارگری شهید شدند تا ارتش عراق را زمین‌گیر کنند. حتی حضرت امام سیدعلی نیز تاکید کردند که «اگر ارتش توسط قاسمعلی ظهیرنژاد، پل نادری را در شمال خوزستان نبسته بود، دزفول سقوط می‌کرد و بعد از آن آبادان را از دست می دادیم.»

 

با شروع تجاوز عراق و آغاز جنگ، مسئوليت‌هاي بزرگ‌تري برعهدة امیر بزرگوار ارتش حزب الله، امیر ظهيرنژاد، گذاشته شد. ایشان سال 1359 با ارتقاء به درجة سرتيپي، به سمت سرپرستي ژاندارمري و ‌فرماندهي نيروي زميني ارتش و سپس در 9 مهر 1360 به سمت رياست ستاد مشترك ارتش منصوب شدند.

 

ایشان در حالی که هنگام بازنشستگی اعلام کرده بودند علاقه‌ای به خدمت در ارتش و ژاندارمری ندارند، اما بعد از انقلاب در هر دو جا با علاقه خدمت کردند، از ژاندارمری با ارتش مکاتبه می‌شود که درجریان باشید، ایشان از ژاندارمری هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند! ایشان در هامش برگه مأموریت‌هایشان دستور می‌دادند که حق مأموریتشان پرداخت نشود! دوازده سال خدمت کردند ولی یک روز هم از مرخصی استفاده نکردند!

 

امير ظهيرنژاد در مقاطع حساسي چون شكست حصر آبادان و آزادسازي خرمشهر نقش سرنوشت‌سازي را در فرماندهي جنگ بر عهده داشت. او هميشه و در هر مسئوليتي كه بوده، خود را «سرباز وطن» مي‌خواند.

 

ایشان مشاور امین حضرت امام روح الله(ره) و مقام معظم فرماندهی کل قوا بودند. مرحوم سرلشکر ظهيرنژاد می‌گوید، در محضر امام بودیم و دراتاق ایشان کالک و نقشه عملیاتی را پهن کرده و برایشان وضعیت منطقه را توضیح می‌دادیم پس از اینکه گزارش تمام شد، منتظر ماندم که اگر امام سوالی دارند، بفرمایند تا خدمتشان توضیح بیشتری بدهم، امام فرمودند آقای ظهیرنژاد حرف‌هایتان تمام شد؟ عرض کردم بله آقا. تا این را گفتم دیدم امام دستشان را دراز کردند و روی نقشه گذاشتند و خطاب به من و کسانی که در خدمتشان بودند، گفتند: ببینید، اگر دشمن بخواهد به اندازه این پنجه و کف دست من، چند سانتیمتر از خاک ایران را اشغال و از نقشه جدا کند، من ترجیح می‌دهم این پنجه دست من قطع شود ولی این چندسانتیمتر، از خاک ایران جدا نشود. بارها گفته و نوشته‌ام ایران و ایرانی بعد از لطف خدا و پایمردی فرزندان خود در قطعه هشت‌ساله، مدیون امام خمینی(ره) است.

 

‏‎ ایشان سال 1366 به درجه سرلشکري نايل و در 6 آبان 1368 به رياست گروه مشاوران نظامي فرماندهي کل نيروهاي مسلح برگزيده شدند.

 

سرلشکر فقيد قاسمعلي ظهيرنژاد سرانجام 21مهرماه سال 1378 دیدار حق را لبیک گفت. رهبر معظم انقلاب اسلامي و فرمانده کل قوا در پيامي به مناسبت درگذشت این یار صدیق خود فرمودند: امير شجاع و‎ غیرتمند ارتش جمهوري اسلامي، سرلشکر ظهير نژاد ساليان متمادي از عمر خود را در جهاد‏‎ با دشمنان دين و کشور سپري کرد و درجبهه‌هاي‌دفاع‌‏‎ مقدس، رشادت‌ها و فداکاري‌هاي فراوان نمود و در سنگرهاي مختلف ومدارج عالي به ميهن اسلامي خدمات شايان نمود.‎ یادش گرامی، راهش پر رهرو.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:ظهیرنژاد + کاوشگر روز, ] [ 10:57 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]