مقایسه سامانه های موشکی اس400 و پاترویت

مقایسه سامانه های موشکی اس400 و پاترویت

روزنامه روسیاسکایا گازتا در مقاله‌ای به مقایسه سامانه دفاعی اس 400 روسیه با موشک‌های پاترویت آمریکا پرداخت و نوشت:  دفاع ضد هوایی تاکتیکی ارتش آمریکا و متحدانش بر سامانه زمین به هوای پاتریوت مبتنی است اما در مورد روسیه، این موشک‌های اس400 هستند که از آسمان منطقه مسکو، شرق دور، منطقه بالتیک و جنوب روسیه حفاظت می کنند.

این روزنامه مقایسه این دو سامانه به سود آمریکا نمیداند.

سامانه دفاع هوایی اس 400 روسیه

سامانه دفاع هوایی پاتریوت

به گزارش روسیاسکایا گازتا این سامانه‌ها دو مأموریت مشابه دارند: نخست حفاظت از تأسیسات راهبردی نظیر رادارهای دفاعی ضد هوایی، پایگاه‌های موشکی، ستادهای مشترک و مناطق صنعتی در برابر حملات هوایی و دوم رهیگیری و انهدام کلاهک‌‌های موشکی.

هر دو این سامانه‌ها به یک رادار مجهز هستند که به آنتن ساکن آنها امکان می دهد تعداد لازم امواج رادیویی متحرک را تولید کند. به علاوه، این مجموعه شامل یک ایستگاه کنترل و قابلیت‌های پرتاب موشک‌های زمین به هواست از سوی دیگر این سامانه‌ها متحرک هستند و می توانند به صورت مستقل یا با دریافت اطلاعات خارجی از مراکز کنترل دفاع ضد هوایی و ضد موشکی، ماهواره‌ها و هواپیماهای نظارتی عمل کنند.

هر مجموعه اس400 می تواند طبق دستور شلیک کند یا خود یک شبکه دفاعی زمین به هوا از انواع مختلف اس400، اس300، پانتسیر-S1، تورM1 را کنترل کند یا کنترل دهها سامانه پرتاب را که شامل صدها موشک هستند در اختیار بگیرد.

سامانه دفاع هوایی اس 400

روسیاسکایا گازتا در مورد نقایص سامانه دفاع هوایی آمریکایی پاتریوت مینویسد: روی پاتریوت یک رادار شناسایی با زاویه اسکن 90 درجه در جهت یک حمله بالیستیکی احتمالی نصب می شود، این رادار چند منظوره اهداف را شناسایی می کند و تشخیص می دهد همچنین مختصات آنها را محاسبه می کند.به تدریج که اهداف خطرناک به خط رهگیری نزدیک می شوند، این سامانه به طرف هدف می چرخد و موشک شلیک می کند.

سامانه دفاع هوایی پاتریوت

موشک MAM104  که 90 کیلوگرم وزن دارد، پس از پرتاب توسط رادار هدایت می شود. بنا بر ویژگی‌های فنی رسمی، پاتریوت قادر است اهداف را که تا 2500 کیلومتر بر ساعت در فاصله 100 کیلومتری (25 کیلومتر برای اهداف بالیستیک) و تا 25 کیلومتر ارتفاع (11 کیلومتر برای اهداف بالیستیک) پرواز می کنند رهگیری کند. مدت زمان واکنش این سامانه 15 ثانیه است. پاتریوت می تواند همزمان هشت هدف را نشانه بگیرد و به فاصله سه ثانیه از هم موشک پرتاب کند. به رغم این ویژگی‌های عالی رهگیری، پاتریوت کارایی چندانی ندارد: در عراق، از 91 موشکی عراقی که شلیک شدند، 45 موشک توسط 158 موشک زمین به هوای آمریکایی نابود شدند  و در بیشتر موارد، بدنه موشک عراقی مورد اصابت قرار گرفت تا کلاهک آن. در نهایت، 28 سرباز در پایگاه آمریکایی ظهران (عربستان) کشته شدند.

سامانه دفاع هوایی پاتریوت

استفاده در شرایط واقعی همچنین دیگر نواقص این سامانه آمریکایی را آشکار کرد به ویژه حساسیت موتورهای مبدل آن به شن گرفتگی و حساس بودن رادارهایش در برابر اختلالات الکتریکی. همچنین اتفاق افتاده است که این موشک‌ها بدون مجوز پرتاب شدند.در نهایت، نقص اصلی پاتریوت برد و ارتفاع پایین رهگیری هدف است.

روزنامه روسیاسکایا گازتا برتری سامانه S400 را «چتر» حفاظتی آن بر فراز منطقه تحت حمایتش میداند که با  400 کیلومتر شعاع و ارتفاع میتواند از انواع تهاجمات دفاع کند.

 این روزنامه روسی با اشاره به تمرین نظامی در کاپوستین یار، سرعت هدف مورد اصابت سامانه S400 را 2800 متر بر ثانیه اعلام کرد.

 
سامانه دفاع هوایی اس 400
سامانه دفاع هوایی پاتریوت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:موشک پاتریوت + کاوشگر روز, ] [ 9:31 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]