جایگزین بندر بن سلطان کیست؟

جایگزین بندر بن سلطان کیست؟

محمد بن نایف وزیر کشور عربستان که قرار است به جای بندر بن سلطان پرونده سوریه را بر عهده بگیرد مهره‌ای محبوب در بین کشورهای غربی به حساب می‌آید و بین معارضان داخلی چهره خوبی ندارد.

به گزارش مشرق، محمد بن نایف بن عبد العزیز که قرار است به جای بندر بن سلطان پرونده عربستان را بر عهده بگیرد در بین محافل آمریکایی از محبوبیت زیادی برخوردار است که در مواقع زیادی وی را ستوده‌اند.
محمد بن نایف در تاریخ 30 آگوست 1959 در جده به دنیا آمد و مراحل ابتدایی راهنمایی و دبیرستان را در ریاض گذراند و در سال 1981 در رشته علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های آمریکا مدرک لیسانس گرفته است.
محمد بن نایف در 5 نوامبر 2012 از سوی ملک عبد الله پادشاه عربستان به عنوان وزیر کشور عربستان انتخاب شد.

وی در بخش خصوصی کار می‌کرد تا اینکه در سال 1999 به عنوان معاون امنیتی وزیر کشور عربستان منصوب شده است.
همچنین در 16 اکتبر 1999 به عنوان عضو شورای عالی رسانه انتخاب شد.

در 27 آگوست 2009 القاعده عربستان تلاش کرد تا با یک عملیات انتحاری محمد بن نایف را در دفتر شخص خود در جده ترور کند که این ترور ناموفق بود.

محمد بن نایف  همچنین در دوره‌ تحقیقات فدرالی آمریکا در سال‌های 1985 تا 198 و در در دوره‌های آموزشی واحدهای مبارزه با تروریسم پلیس اسکاتلندیار در سال های 1992 تا 1994 شرکت کرده است.

انتخاب محمد بن نایف به عنوان وزیر کشور عربستان همزمان با اوج بیداری اسلامی در کشورهای عربی و قیام علیه حکومت‌های دیکتاتوری بوده است.

نقش محمد بن نایف در سرکوب تظاهرات‌های داخلی عربستان به گونه‌ای است که معترضان همیشه در تظاهرات‌های خود شعارهایی علیه وی و وزارت کشور سر داده‌اند.

در دوره‌ای که محمد بن نایف وزارت کشور را عهده دار شد 13 نفر در زندان‌های سعودی به صورت مشکوکی جان خود را از دست دادند که فعالان حقوقی عربستان خواستار تحقیق در مورد دلایل مرگ آنها شدند.

شبکه« MSNBC» آمریکا محمد بن نایف را به ژنرال مبارزه با تروریسم توصیف کرده است.

مسئولان آمریکایی و اروپایی در توصیف وی گفته‌اند: محمد بن نایف بیشترین عملیات‌های مؤثر را علیه تروریسم در جهان انجام داده است.

 یک دیپلمات غربی بعد از تلاش برای ترور محمد بن نایف در روزنامه واشنگتن پست نوشت: اگر این عملیات موفقیت آمیز می‌بود خطر بزرگی برای مواجهه عربستان با تروریسم تهدید می‌کرد.

مسئولان آمریکایی از زمانی که چند سال پیش محمد بن نایف را شناختند، دریافتند که او فردی قوی در عربستان است و می‌تواند پرونده های امنیتی داخلی و خارجی و اداره امور حکومت را بدست گیرد؛ درست برخلاف سایر شاهزادگان نسل سوم نظیر خالد بن سلطان که واشنگتن هیچ یک از شاخصه‌های یک مرد سیاسی را در او نمی‌بینند یا بندر بن سلطان که دولت کنونی آمریکا از تعامل و همکاری با او خرسند نیست.

محمد بن نایف به خاطر موفقیت‌های که در مدیریت پرونده های امنیت داخلی و مبارزه با شبکه القاعده در داخل عربستان و در یمن داشت توانسته است که رضایت پادشاه عربستان را به خوبی جلب کند.

بسیاری در درون خاندان سعودی محمد بن نایف را فردی بسیار جدی و پیگیر در کار نهادهای ذیربط خود و بخش های امنیتی آموزش دیده و با سازماندهی خوب خودش می‌دانند و خاندان سعودی موفقیت او در سرکوب مخالفان و دور کردن تهدیدات امنیتی دهه 90 از عربستان را ارج می‌نهند.

 محمد بن نایف از سال‌ها پیش مسئولیت پرونده روابط سیاسی و امنیتی با یمن را بعد از مرگ پدرش برعهده گرفته بود و او با دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا برای پیگرد عناصر شبکه القاعده در یمن و جزیره عربی همکاری می‌کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:نایف + بندر بن سلطان + کاوشگر روز, ] [ 9:29 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]