نگاهی به دیپلماسی دریایی ایران؛ از جنوب و غرب تا شرق و شمال

نگاهی به دیپلماسی دریایی ایران؛ از جنوب و غرب تا شرق و شمال

این دو ناو ایرانی پس از عبور از کانال سوئز برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دریای مدیترانه وارد شده و سپس در بندر لاذقیه در کشور سوریه پهلو گرفتند.



بندر جده با رنگ بنفش و بندر سودان با رنگ قرمز


این بندر سوری یکی از مهمترین بنادر تجاری در این کشور محسوب می شود و جالب است بدانید که قدمت آن به حدود 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. این بندر همچنین بخشی از نیروی دریایی سوریه را نیز در خود جای داده است. البته برخی رسانه های غربی، خبر از عزیمت ناوهای ایرانی به بندر طرطوس داده بودند که مورد تایید مسئولان کشورمان قرار نگرفت.



موقعیت بندر لاذقیه با فلش سبز مشخص شده است


بعد از آن نیز اعزام ناوگروه های ایرانی به منطقه خلیج عدن و دریای سرخ ادامه یافت تا این که ناوگروه بیست و چهارم نداجا این بار به سمت شرق حرکت کرد. ناو بالگرد بر و لجستیک خارک به همراه ناوشکن سبلان در بهمن ماه سال 1391 ابتدا به سمت منطقه شمال اقیانوس هند و خلیج عدن حرکت و سپس با تغییر مسیر به سمت تنگه مالاگا و سپس به سمت بندر ژانگ‌ژیانگ در جنوب چین رفت. این ناوگروه با طی مسافت بیش از 9 هزار کیلومتر رکوردی را برای نیروی دریایی ایران به جای گذاشت.

تنگه مالاگا به عنوان یکی از مهمترین گذرگاه های انرژی در جهان به عنوان آبراهی شناخته می شود که اقیانوس هند را به اقیانوس آرام وصل می کند. این آب راه در بین کشورهای مالزی، جزیره سوماترا اندونزی و در جنوب آن نیز کشور سنگاپور واقع شده است. این تنگه طولی در حدود 800 کیلومتر داشته و عرض آن نیز در نقاط مختلف بین 50 تا 320 کیلومتر است.



تنگه مالاگا


عمق این تنگه آبی نیز بین 27 تا 37 متر برآورد می شود و یکی از مهمترین گذرگاه های دریایی جهان به حساب می آید که به صورت روزانه 15 میلیون بشکه نفت از آن عبور می کند. بخش عمده نفت خلیج فارس که برای بازار کشورهای آسیایی به مانند چین، کره جنوبی و ژاپن از این تنگه عبور کرده و به دست مشتریان آن می رسد. از سوی دیگر بخش عمده ای از صادرات کشورهای آسیایی مثل چین نیز از طریق این آب راه استراتژیک به مناطق دیگر دنیا حمل می شود.

بندر چینی ژانگ‌ژیانگ  محل استقرار فرماندهی ناوگان "دریای چین جنوبی" نیروی دریایی چین بوده و عناصر زیادی از واحدهای سطحی، زیر سطحی و تفنگداردریایی این کشور در این محل مستقر هستند. اگر به نقشه توجه کنید متوجه خواهید شد که این بندرگاه چینی در فاصله کمی از بندر مهم تجاری هنگ کنگ به عنوان یکی از مهم ترین مناطق اقتصادی کشور چین و در عین حال در نزدیکی جزیره تایوان قرار دارد؛ بخشی از کشور چین که دولت پکن بارها آن را بخش جداشده از خاک خود اعلام کرده و تاکید کرده است که از هر اقدامی ولو نظامی برای بازگرداندن این بخش از سرزمین خود کوتاهی نخواهد کرد.

در عین حال، با توجه به حضور تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم دریایی نوشهر در این سفر امکان ایجاد بستر خوبی برای آموزش برای آنان ایجاد شد.


اما یکی دیگر از بنادری که ناوگروه های ایرانی مثل ناو گروه بیست و دوم و بیست و هفتم نداجا به آن سفر داشتند، بندر سودان در دریای سرخ بوده است. ایران به جهت نیاز به حضور دائم در دریای سرخ برای حفاظت از خطوط کشتیرانی خود و توسعه روابط با کشورهای آفریقایی چندین مرتبه بازدید از این بندر نیز داشته و مذاکراتی نیز بین فرماندهان ایرانی و سودانی در خصوص موضوعات گوناگون صورت گرفته است.

این بندر یکی ازمهمترین بنادر اقتصادی کشور سودان و همچنین یک جاذبه مهم توریستی به شمار می آید. موقعیت جغرافیایی این بندر تقریبا در مقابل بندر جده عربستان سعودی قرار گرفته و سالانه تعداد زیادی از زائران خانه خدا نیز از طریق این بندر و مسیر دریا به سفر حج مشرف می شوند.



ناو ایرانی در سواحل سودان

کشور عمان و خصوصا بندر صلاله از جمله مناطقی است که ناوهای ایرانی در چند سال اخیر از آن عبور کرده و از آن مسیر برای عزیمت به منطقه خلیج عدن و دریایی سرخ بهره می برند. ناو گروه بیست و پنجم نداجا ناو گروه ایرانی بود که در این بندر پهلو گرفت. این بندر بزرگترین بندر کشور عمان به حساب آمده و در منطقه جنوب شرقی این کشور قرار دارد. صلاله در مسیر تجاری غرب به شرق قرار داشته و در عین حال از جاذبه های توریستی کشور عمان نیز به حساب می آید.



بندر صلاله


اما ناوگروه بیست و هشتم نداجا به عنوان آخرین ناوگروه ایرانی که در حال حاضر در آب های بین المللی حضور دارد متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران البرز، ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس و البته زیردریایی یونس است که ابتدا به سمت هندوستان و بندر بمبئی رفتند.

بمبئی محل سرفرماندهی غربی نیروی دریایی هندوستان است و شناورهایی مثل ناوهواپیمابر "ویرات" ، زیردریایی های کلاس کیلوی نیروی دریایی هند و ناوشکن های نیرومند کلاس دهلی از جمله یگان های هندی حاضر در این منظقه هستند.



بندر بمبئی در ساحل غربی هند


ناو گروه ایرانی در حاضر به بندر کلمبو کشور سریلانکا پهلو گرفته است. این بندر یکی از 35 بندر شلوغ تجاری جهان به حساب آمده و بخش اعظمی از صادرات و واردات این کشور کوچک آسیایی از این بندر صورت می گیرد. در عین حال فرماندهی ناوگان غربی نیروی دریایی سریلانکا نیز در این بندر حضور دارد.



بندر کلمبو کشور سریلانکا


بندر آستاراخان روسیه در دریای خزر مقصد دیگر نیروی دریای ایران در سال جاری بود. روسیه به عنوان همسایه بزرگ و مهم ایران یکی از کشورهایی است که در سالهای پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق در حال بازسازی توان دریایی خود در منطقه دریای خزر است و با توجه به تحرکات بعضی از کشورهای فرامنطقه ای برای نفوذ در این پهنه آبی به نظر مشارکت دو کشور ایران و روسیه برای تامین امنیت این منطقه آبی می تواند بسیار مهم و تاثیر گذار باشد.



استقبال از ناوگروه ایرانی در روسیه


به طور کلی از اواخر در حدود کمتر از 5 سال اخیر ناحیه تحت پوشش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از محدوده آبهای جنوبی کشور به سواحل سوریه و مصر در مدیترانه و سواحل چین در اقیانوس آرام کشیده شد. این سفرهای دریایی علاوه بر بحث ایجاد امنیت برای خطوط مواصلاتی کشور، تجارب بسیار گرانبهایی را برای اموری همچون آموزش پرسنل و تست سامانه های جدید بومی در اختیار نیروی دریایی ایران قرار می دهد.



بنادری که ناوگروه های ایرانی در آنها حضور یافته اند


باید توجه داشت که بخش دیگر این حرکت به غیر نمایش اقتدار و توان بالای ایران در عملیات در آبهای دور دست، بحث تحکیم روابط با کشورهای مختلف در جهان است که با توجه به اهمیت دیپلماسی دفاعی در نیروهای مسلح کشورمان و نشان دادن قدرت دفاعی نیروهای مسلح ایران، می تواند تاثیرات مثبت زیادی را به همراه داشته باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 3 دی 1392برچسب:نیروی دریایی ارتش + کاوشگر روز, ] [ 10:25 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]