با پاریس کوچولوی ایران بیشتر آشنا شوید +عکس

با پاریس کوچولوی ایران بیشتر آشنا شوید +عکس

بروجرد مرکز شهرستان بروجرد، دومین شهر پرجمعیت استان لرستان و سی و سومین شهر پرجمعیت ایران است.بروجرد مرکز شهرستان بروجرد، دومین شهر پرجمعیت استان لرستان و سی و سومین شهر پرجمعیت ایران است. این شهر در شمال دشتی حاصلخیز به نام سیلاخور قرار گرفته و قله‌های مرتفع گرّین از مجموعه رشته کوه‌های زاگرس، شمال غربی تا جنوب شرقی آن را دربر گرفته‌اند.

 
 
 
تپه چغا
تپه تفریحی چغا که به بام بروجرد معروف است، از مهمترین مکان‌های تفریحی بروجرد محسوب می‎شود امکانات رفاهی و تفریحی که در این تپه ساخته شده باعث می‎شود تا هر کسی که به بروجرد سفر می‌کند از این مکان دیدن کرده و از لذت ببرد، نمای زیبای شهر بر روی این تپه بسیار زیباست و مکان دلنشینی برای گذراندن اوقات فراغت است.
 
 
 
 
تپه چغا یکی از تفرجگاه‌های بروجرد به خوبی از ورودی‌های شهر دیده می‌شود با گذر از پله‎ها یا جاده کشیده شده درسینه‌کش تپه چغا وجود تندیس‎های زیبایی از حیات وحش و شخصیت‎های اسطوره‌ای مانند "آرش کمانگیر” و انواع وسایل بازی، آلاچیق‌ها، دریاچه مصنوعی، هتل چند ستاره و گلزار شهدای گمنام خودنمایی می‌کند.
 
 
 
 
این مکان نیز که در غرب بروجرد قرار دارد مشرف به تمامی شهر بوده و اغلب مسافران و گردشگران از این نقطه تمامی زیبایی و قابلیت‎های این شهر را می‌توانند مشاهده کنند.
 
 
 
پل چلانچولان
 
این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل تاریخی چالانچولان در استان لرستان و در دشت حاصلخیزی در مسیر جاده قدیمی بروجرد به خوزستان و اصفهان قرار دارد. 
 این پل در زمان صفویه روی رودخانه سزار ا حداث شده و شالوده اصلی آن در دوارن ساسانیان بنا گذاشته شده است. ‌طول پل چالان چولان 6*120 متر است و 6 طاق چشمه آجری روی آن بنا شده که پایه‌های آن ها تا ارتفاع یک متری از سنگ هستند. موج شکنهای پل با توجه به مسیر آب در سمت شمال غربی قرار گرفته و در دو طرف باند عبور پل نیز دو دیواره آجری به ارتفاع 90 سانتی متر جهت امنیت و ممانعت از سقوط عابرین از روی پل ایجاد شده است.
 پارک شهید بهشتی بروجرد
 پارک شهید بهشتی از پارک‎های جنگلی بروجرد است که در شمال جاده کمربندی واقع شده و دارای 60 هکتار مساحت است و از ارزش اکولوژیکی بالایی برخوردار و بعنوان ریه تنفسی شهر محسوب می‎شود.
 این پارک جنگلی یکی از ذخایر گیاهان بومی و دارای شرایط محیطی مناسب جهت حفظ و گسترش گونه‎های گیاهی است. در این پارک فضای بازی به همراه وسایل تفریحی برای کودکان وجود دارد و نیمکت‌های زیر سایه درختان مجال استراحت را برای رهگذران فراهم کرده است. در زمان‌های گذشته ، شهر بروجرد به دلیل رونق صنعت ورشوسازی و هنر قلم کاران ورشو ساز ، شهرت جهانی داشت که متاسفانه مثل صدها هنر و صنعت دیرینه این مرز و بوم به باد فراموشی سپرده شده است .
 هنر ورشو
 هنر و صنعت ورشو به طور خلاصه شامل ساخت انواع سماور زغالی، سینی‌های پلوخوری، قابلمه و بسیاری از لوازم خانگی است که امروزه بیشتر جنبه تزیینی و ویترینی پیدا کرده و از خیل عظیم هنرمندان ورشوکار بروجرد ، فقط دو یا سه نفر به عنوان آخرین بازماندگان این هنر و تمدن دیرینه باقی مانده اند.
 به پاس این هنر قدیمی و نماد شهر بروجرد که مشهور به شهر ورشو بوده ، امروزه در پارک یادبود پیکره عظیمی از یک سماور ورشو ( که داخل آن فروشگاهی تعبیه شده ) ساخته شده که نشانگر تمدن و هنر دوستی مردم این شهر است.
 عکس گرفتن با این سماور به یکی از جاذبه‌ها و علایق مسافران و گردشگران این شهر تبدیل شده و خرید تنقلات از داخل آن نیز برای بازدیدکنندگان جالب توجه است .
 این سماور بتنی در سال 1378 به کوشش شهرداری بروجرد ساخته شد و ارتفاع آن نه متر است. عریض‌ترین قسمت این سماور شکم آن است که قطر آن به 4 متر می‌رسد.
 همچنین پشت این پارک طبیعت و باغ‌های بسیار زیبایی وجود دارد که به کوچه باغی معروف است. توصیه می‌شود اگر گذرتان به این شهر افتاد مناظر زیبای کوچه باغی را که در فصول مختلف سال گوناگون جلوه می‌کند، از دست ندهید.
 
گلدشت
 
گلدشت از مناطق درختی و سرسبز بروجرد و از جمله تفرجگاههای این شهرستان است که اغلب مسافران و گردشگران با نام و ویژگیهای طبیعی این مکان به خوبی آشنایی دارند.دسترسی به گلدشت از طریق جاده آسفالته به طول 12 کیلومتر از غرب شهر بروجرد امکانپذیر است.
 گلدشت یک دره و جلگه وسیع در دامنه کوههای سر به فلک کشیده زاگرس است که محدوده این منطقه از غرب تپه چغای بروجرد آغاز و تا کپرگه ادامه دارد.
 گلدشت از مناطقی است که در شمال غربی بروجرد واقع شده که به صورت یک تنگه از روستای کپرکه آغاز شده و تا تپه چغا ادامه دارد.
 سر تا سر مسیر جاده گلدشت، مملو از درختان سیب، آلبالو و گیلاس است که بوی تازگی و عطر آن‌ها پیچیده و بهترین منطقه خوش آب و هوای بروجرد محسوب می‎شود.
 وجود رودخانه‎های فراوان در گلدشت نیز سبب رونق کشاورزی شده که در انتهای باغ‎های گلدشت، رودخانه پر آب گلرود وجود دارد. گلدشت مشتمل بر چندین روستا است که روستاهای فیال، شیخ میری، قلعه و کپرگه بخشهای مهم آن هستند.
 این دره آبرفتی حاوی چشمه‌ها و سرابهای گوناگون است که آب آن ناشی از ذوب برفهای قلل کوه گرین باعث روان شدن رودخانه ای دائمی در این ناحیه شده و به تبع کشاورزی و باغداری در این ناحیه سر سبز از رونق زیادی برخوردار شده است.
 گلدشت ناحیه ییلاقی شهروندان بروجردی به حساب می‌آید و ویلاهای زیبایی در گوشه و کنار آن دیده می‌شود و همچنین روستائیان خونگرم و امکانات تفریحی فراوان باعث شده تا این ناحیه به خصوص در ایام تعطیل شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم بروجرد و مسافران و گردشگران باشد.
 خانه مصری
 خانه مصری خانه ارزشمندی است که مربوط به دوره قاجار و در شهر بروجرد قرار گرفته است این بنا دارای تزئینات آجرکاری و کاشی کاری چوبی است.
 خانه مصری به سبک اکثر خانه‌های قاجاری در دو طبقه ساخته شده و دارای پلانی درون گرا و حیاط مرکزی است . در نمای خارجی آن از تزئینات آجری و سفالی استفاده شده که آجر معقلی در رخ بام‌ها و تزئینات آن قابل ملاحظه است خانه تاریخی مصری با رعایت اصول معماری خانه‌های ایرانی به دقت اجرا شده و دارای همه فضاهای لازم برای یک خانه ایرانی می‌باشد .
 این خانه قابلیت‌ها و ارزش‌های معماری و بصری حائز اهمیتی دارد و از نمونه‌های قابل توجّه معماری دوران قاجار در شهر بروجرد محسوب می‌شود این اثر در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 رود سزار
 در شمالی ترین قسمت حوزة دز جریان داردواز سه شاخة ماربره ،تیره وسبزه تشکیل یافته است.رودخانه ماربره از بهم پیوستن آبراهه های متعدد واز جمله رودخانه ازنا در منطقة الیگودرز تشکیل شده ودر جهت غرب به طرف شهر دورود جریان می یابد.رودخانه تیره نیز از شاخه های فرعی گله رود ،سیلاخور،آبسرده وبیاتون تشکیل شده وسرچشمة آن از دامنه های مشرف به شرق زاگرس در جنوب منطقه بروجرد می باشد که در جهت شرق به سمت دورود جریان یافته ودر این محل دو رودخانه بهم می پیوندند.
 رودخانه سبزه هم از دامنه های جنوبی وغربی اشترانکوه سرچشمه گرفته ودر 20 کیلومتری جنوب دورود به آنها متصل ومجموع آنها رود سزار نامیده می شود .در حدود 25 کیلومتری جنوب غربی این محل رود واسک وبه فاصلة کمی ،رود زار از ساحل چپ به رود سزار پیوسته وباز در جهت جنوب غربی جریان می یابد.
 رودخانه کوچک سرخاب نیز با سرچشمة ارتفاعات جنوب خرم آباد از ساحل راست به سزار متصل می شود رودخانه سزار پس از دریافت جریان شاخة سرخاب به سمت جنوب و جنوب شرقی پیچیده وبه رودخانة بختیاری ملحق می شود.
 تنگه کپرگه
 تنگه گپرگه در استان لرستان و در شهرستان بروجرد واقع شده است. تنگه زیبای گپرگه واقع در شمال غربی شهر بروجرد و انتهای جادهٔ گلدشت است.
 بعد از گذراندن روستاهای شیخ میری، گپرگه ۱، گپرگه ۲، گپرگه ۳ شروع شده و تا روستای ونایی ادامه دارد. این تنگه دارای یک رودخانهٔ دایمی با پیچ و خم فراوان است که فقط پیاده و یا با دوچرخه می‌توان از آن عبور کرد.
 هر دو طرف رودخانه پاکوب دارد. این تنگ از آخرین روستای گپرکه شروع و در منطقه ونایی به پایان میرسد برای گذر از تنگه گپرگه تنها می‌توان پیاده و از میان آب عبور کرد. پس از پیمایش تنگ میتوانید به روستایی ونایی رفته و یا همان مسیر تنگ را بازگردید.
 این تنگ یکی از بهترین و زیباترین مسیرهای کوهپیمایی برای کوهنوردان بروجردی است و دارای دو چشمه آبگرم، پل سنگی و غاری به نام غار مخفی و طاقچه است. روستاهای شیخمیری، گپرگه و ونایی در این منطقه دارای مردمی مهربان و مهمان نواز و دوستدار کوهنوردان هستند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 22 اسفند 1395برچسب:بروجرد + کاوشگر روز, ] [ 14:27 ] [ رضا ملک زاده ]
[ ]